Setka - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Setka

JACHTY ŻAGLOWE
DANE TECHNICZNE

długość L - 5,0 m
szerokość B - 2,20 m
zanurzenie T - 0,25/1,0m
żagle S - 14,5 m2
wypór D - 800 kg
balast G - 150 kg
masa M - 300 kg
wolna burta F - 0,73 m
PODSTAWOWE MATERIAŁY

19 arkuszy sklejki wodoodpornej wg wykazu (może być wyłącznie 8 mm),
ok. 0,3 m3 tarcicy sosnowej,
klej wodoodporny,
gwoździe i wkręty mosiężne,
linki stalowe o 4,
blacha na miecz i ster,
dakron na żagle.
Setka" została zaprojektowana jako możliwie tani i prosty w wykonaniu jacht kabinowy dla 4-osobowej rodziny. A skąd nazwa? W 1986 roku koszty prototypu zmieściły się w 100 tys. złotych. Pomimo upływu lat konstrukcja nie chce się zestarzeć, a budowniczowie mówiąc o pierwszych wrażeniach podkreślają wygodę i szybkość "Setki". Jacht jest niewywracalny i niezatapialny, a jego niewielki ciężar ułatwia transport. Zaprojektowano szeroki kadłub o wysokiej wolnej burcie i nadbudówce sięgającej od burty do burty. "Setkę" cechuje bardzo wygodne i przestronne wnętrze. Wokół umieszczonego na skrzyni mieczowej stołu może zasiąść nawet osiem osób. Bagaż mieści się w forpiku, jaskółkach burtowych, pod kojami oraz w bakistach rufowych. Wysuwany spod kokpitu kambuz może być w czasie upałów wystawiany do kokpitu. Na szerokich kojach mogą spać wygodnie cztery dorosłe osoby. Jeżeli zrezygnujemy z jednej hundekoi to na prawej burcie, bezpośrednio przy zejściówce, możemy zabudować wygodne pomieszczenie toalety, podobnej jak w Pasji 580. Kokpit jest dwupoziomowy, odpływowy. Płetwy miecza i steru podnoszone obrotowo fałami wybieranymi z kokpitu. Przyjęte ożaglowanie nie wymaga stosowania kabestanów. Kadłub jest stosunkowo wąski w KLW, co zapewnia mu, wraz ze sprawnym ożaglowaniem, dobrą prędkość. Wymaga jednak zastosowania balastu. Dzięki wysokim burtom "Setka" żegluje wyjątkowo sucho. Kształty kadłuba sprawiają, że przy zwiększającym się przechyle nie występuje odczuwalny wzrost nawietrzności. Niewielkie zanurzenie z podniesionym mieczem pozwala wychodzić bezpośrednio na plażę. Szeroki, wygodny pokład oraz kokpit są doskonałymi miejscami do opalania dla całej załogi.
Sklejkowy kadłub może być wykonany klasycznie lub metodą szycia i sklejania. Przewidziano maszt drewniany lub z profilu aluminiowego. Balast w postaci zbiorników napełnianych wodą umieszczonych pod kojami (można zastąpić wewnętrznym balastem stałym). Podczas przeprowadzonej próby stateczności prototyp wstał z przechyłu 90o z zawieszonym na topie ciężarem 23 kg.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego