Setka B i B-A - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Setka B i B-A

JACHTY ŻAGLOWE
DANE TECHNICZNE

długość L - 5,0 m
szerokość B - 2,20 m
zanurzenie T - 0,25/1,0m
żagle S - 14,5 m2
wypór D - 800 kg
balast G  - 180 kg
masa M  - 480 kg
wolna burta F - 0,73 m
PODSTAWOWE MATERIAŁY

19 arkuszy sklejki wodoodpornej wg wykazu (może być wyłącznie 8 mm),
ok. 0,3 m3 tarcicy sosnowej,
klej wodoodporny,
gwoździe i wkręty mosiężne,
linki stalowe o 4,
blacha na miecz i ster,
dakron na żagle.

Podczas projektowania Setki, najpierw ołówkiem na papierze milimetrowym, powstały dwie wersje. Mieczowa i balastowa. Pierwsza Setka zaczęła być budowana jako łódka balastowa. Był jednak rok 86, żadnych szans na wyjście w morze więc w trakcie budowy kadłuba nastąpiła zmiana planów. Denniki zostały przecięte, wmontowana skrzynia mieczowa. Mieczowa Setka wzbudziła wielkie zainteresowanie. Dokumentacja wersji balastowej opracowana w tuszu powstała dopiero w 1991 r. gdy (zbyt jeszcze optymistycznie) konstruktor miał nadzieję na otwarcie wód przybrzeżnych i zalewów dla małych łódek. Ponieważ "Setka" żeglowała bardzo sucho nawet na dużej fali, posiadała mocną konstrukcję, wystarczyło zastosowanie zwiększonego i niżej położonego balastu, by Setka stała się jachcikiem o dużej dzielności morskiej. Zmiany konstrukcyjne kadłuba polegają na rezygnacji z zewnętrznej stępki, zdwojeniu poszycia pasa dennego, wzmocnieniu wzdłużników dennych i zastosowaniu mocnych dębowych denników w obrębie balastu. W płytszej (t=0,80m), przeznaczonej na zalewy i Bałtyk wersji Setka B balast to 180 kg ołowiu w spawanej płetwie o masie 40 kg. W wersji przeznaczonej na Atlantyk (Setka B-A) zanurzenie wynosi 123cm a balast to stalowa płetwa o masie 60 kg + składający się z dwóch połówek ołowiany bulb o masie 100 kg. Podczas SpA 2012 zarówno Lilla My jak i Skwarek surfując na sztormowych falach osiagały prędkości do 16 węzłów.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego