SpA - sprawy bieżące - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Nowe zgłoszenie do SpA 2021

Opublikowany przez w - ·

Witamy na liście startowej pana Bogdana Ewiaka. Budowa setki jest już poważnie zaawansowana. Postępy prac można oglądać na blogu http://samotnieprzezatlantyk.blogspot.com/
Jacht będzie nosił nazwę SpArtan.
Tak więc do SpA 2021 jest zgłoszonych 11 żeglarzy. Życzymy wszystkim szybkiego pokonania trudności i zrealizowania planów.


SpA 2021

Opublikowany przez w - ·

Restrykcje związane z wirusem pokrzyżowały wiele planów. Marzenia muszą poczekać. Teraz trzeba odrabiać straty.  Nie będzie SpA 2020. Imprezę przesuwamy o jeden rok. Będzie SpA 2021. Startujemy 11 listopada 2021 roku. Jest czas by dokończyć łódki i dobrze się przygotować. Powodzenia!


Blogi to ważna rzecz

Opublikowany przez w - ·

Prowadzenie bloga to element wszystkich działań mających zapewnić bezpieczeństwo w rejsie.
Oczywiście najważniejszy jest zawsze żeglarz. Są jednak i inne czynniki bardzo ważne dla bezpieczeństwa.
1. Dobór trasy
2. Dobór terminów
3. Budowa łódki która sprawdza się na wybranej trasie
4. Blogi które pozwalają wychwycić ewentualne błędy podczas budowy
5. System zabezpieczenia przed wypadnięciem zgodnie z opisem w dokumentacji i na blogu konstruktora.    Właściwie rozmieszczone handrelingi, punkty wczepienia i właściwie dobrana długość lin uprzęży.  Bezwzględne używanie uprzęży podczas całego rejsu.
6. Korzystanie ze sposobu sztormowania opisanego na blogu konstruktora.
7. Właściwe wyposażenie
Proszę wszystkich o uzupełnienie blogów z budowy o opisy ważnych etapów pracy, zdjęcia, ewentualne linki do filmów.


Ruszyła budowa 4 Wife

Opublikowany przez w - ·

Już wszystkie Setki uczestników SpA 2020 są zbudowane lub budowa trwa. Właśnie zaczęła powstawać ostatnia, "4 Wife' Grzegorza Brodeckiego. Kleją się wręgi, są gotowe modrzewiowe listwy na wzdłużniki. Jest szansa na zbudowanie i przetestowanie jachtu przed jesienią.  http://rejs.domidrewno.pl/index.php/blog/
Skutecznej, przyjemnej pracy i niech wirusy trzymają się daleko!


Kwarantanna służy łódkom.

Opublikowany przez w - ·
Jakub Waszkiel Ostro przyspieszył. Oto nowy film z prac przy budowie EgzotiQa https://www.youtube.com/watch?v=BRHFB2mGsR0  . Miłego oglądania.


Postęp prac nowego uczestnika SpA.

Opublikowany przez w - ·

Dziesięciu na starcie SpA 2020

Opublikowany przez w - ·
Udział w SpA 2020 zgłosił pan Jakub Dąbrowski. Budowa Setki już się rozpoczęła, powstają wręgi. Tu https://jakubdabrowski95.blogspot.com/2020/03/poczatek.html możecie obserwować budowę a na kanale https://www.youtube.com/channel/UCJ-HxQg9jyijTsOLLcNn2UQ?view_as=subscriber  będą zamieszczane filmy z budowy. Łódka nie ma jeszcze nazwy.
Udanej budowy. Niech szczęście sprzyja!


Nowy żeglarz na liście startowej.

Opublikowany przez w - ·
Udział w SpA 2020 zgłosił pan Grzegorz Brodecki. Setka będzie nosiła nazwę 4 Wife. Jest jeszcze czas, żeby intensywnie pracując zbudować i przetestować łódkę. W tej chwili trzech żeglarzy ma jachty skończone i opływane. Gotowe są Nerwus Zbigniewa Kani,  P-Olka Onno Weg i Alczento Juranda Goszczyńskiego. Zaawansowana jest budowa Hero(ine) Edyty Krakowiak, Dream Catcher Adama Radeckiego, Analog Rafała Radeckiego, Tiny Star Justyny Szawelskiej i EgzotiQ Jakuba Waszkiela. Budowa 4 Wife Grzegorza Brodeckiego dopiero się rozpocznie.
Skutecznej pracy i dobrych doświadczeń na wodzie!


Błędy w budowaniu

Opublikowany przez w - ·
Setka jest jedną z najlepiej opisanych łodek. Na wielu blogach swoje doświadczenia przekazywali i uczestnicy SpA i żeglarze pływający po Bałtyku i jeziorach. Pomimo tak wielu przykładów pojawiły się rozwiązania które należy poprawić.

Błąd 1. Usunięcie wszystkich metalowych łączników z konstrukcji kadłuba.
Jest to niebezpieczne i absolutnie niedopuszczalne.
Naprawa:
Koniecznie należy z powrotem wkręcić nierdzewne wkręty (lub śruby) w zład oraz w połączenia poszycia ze zładem.

Błąd 2. Łączenie całej konstrukcji tzw. "gipsiakami" a następnie zastępowanie ich docelowymi wkrętami nierdzewnymi.
Wkrętów tymczasowych należy używać jak najmniej i tylko tam gdzie jest to konieczne, np. przy klejeniu drugiej warstwy poszycia pasa stępkowego. Wkręcanie wkrętów docelowech o mniejszej średnicy w otwory po większych wkrętach nie daje pełnej wytrzymałości połączenia.
Naprawa:
Wkręcić dodatkowe wkręty nierdzewne pomiędzy wkręconymi w zbyt duże otwory.

Błąd 3. Fragment pasa obłowego na dziobie wykonany z niewielkich (prawie kwadratowych) kawałków sklejki 5mm ułożonych w dwóch warstwach.
Nie ma potrzeby aż takiego komplikowania budowy. Tak wykonane poszycie nie ma właściwej wytrzymałości. Dotychczas poszywano ten fragment (największe gięcie) sklejką 10mm lub 2 x sklejką 5mm.
Naprawa:
Pokrycie ww. fragmentu poszycia z zewnątrz laminatem E-S, zbrojenie 1 x tkanina 600G/m2. Laminat powinien zachodzić na zewnętrzne laminowania połączeń pasów poszycia. Od wewnętrznej strony styki sklejki laminujemy paskami (tej samej tkaniny) o szerokości 50mm.



Budowa sklejkowej Setki została pokazana na http://setkaatlantyk.blogspot.com/  , wpisy z roku 2012. Proszę o niekorzystanie z porad sprzecznych z dokumentacją i blogiem konstruktora.

Miłego budowania. Dbajcie o swoje bezpieczeństwo!


Po sezonie

Opublikowany przez w - ·
Budowy i przygotowania trwają. Jurand Goszczyński sporo i w różnych warunkach pożeglował po Bałtyku na Alczento, ciekawie opisuje swoje doświadczenia https://alczentosac.wordpress.com/ . Zespół 3 x 100 nie traci czasu, Edyta Krakowiak dogania przyjaciół, przeczytajcie jak opisuje budowanie swojej Hero(ine) https://3x100sailing.pl/hero%28ine%29 . Jakub Waszkiel montuje kolejne wręgi EgzitiQa  https://setkaqubi.blogspot.com/ .




Dalej
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego