SpA - sprawy bieżące - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Akumulator LFP

Opublikowany przez w - ·

Akumulator LFP może być dopuszczony jeżeli każdy kto chce zastosować taki akumulator na blogu wykaże, że prawidłowo zastosował sprzęt wysokiej jakości wykonany z bezpiecznych podzespołów.
To jest dopuszczenie warunkowe.
1. Akumulator powinien być tak zamocowany by nie groziło mu uszodzenie mechaniczne.
2. Należy zastosować możliwie najlepszy osprzęt chroniący przed przeładowaniem.
3. Akumulator powinien być umieszczony możliwie nisko, tam gdzie jest najchłodniej i koniecznie w miejscu zawsze ocienionym.
4. Elementy akumulatora (szczególnie BMS i ogniwa) powinny być najwyższej jakości. Wykonanie całości również powinno być najwyższej jakości.


Przygotowania

Opublikowany przez w - ·
Czwarta edycja regat Setką przez Atlantyk (Setka Atlantic Challenge) wystartuje już za siedem miesięcy. Trzeba dokończyć łódki, wyposażyć, dotrymować i odbyć rejs kwalifikacyjny. Podsumujmy stan przygotowania Setek na koniec marca. Na liście startowej jest czternastu żeglarzy. Jeden się wycofał. Większość już wyposaża i przygotowuje swoje łódki do rejsu. Jachtów które mają zamknięty, zapokładowany  kadłub jest dziewięć . Są to: Nuts Iana Cartera, Quark Olivera Pischke, Hopsanka Rafała Ciesielskiego, Cagarro Nathana Levina, Egzotiq Jakuba Waszkiela, łódka jeszcze bez nazwy Erdala Luso, Ancymon Bartosza Redlewskiego, Scorch Jakuba Toruńskiego i Alczento Petra Ryvy.  Jachtów których kadłub dopiero został odwrócony i nie są jeszcze zapokładowane jest pięć. Są to MyHeart Agnieszki Babicz, SPA Marka Gełguta, Falka Rajmunda Balcerka, Asia G Andrzeja Grodzickiego i 4 Wife Grzegorza Brodeckiego. Jeszcze wszyscy mogą zdążyć i dobrze się przygotować. Jednak czasu do stracenia jest niewiele. Powodzenia!


Uwaga uczestnicy SpA 2025 (SAC 2025)

Opublikowany przez w - ·

Rezygnujemy z wrześniowego przeglądu łódek. Do regat zgłosili się żeglarze z odległych miejsc Europy i dostarczenie łódek na przegląd byłoby zbyt drogie i zbyt kłopotliwe.
Wprowadzamy obowiązkowy rejs kwalifikacyjny który pozwoli Wam sprawdzić przygotowanie Setek.
Rejs kwalifikacyjny
Każdy uczestnik SpA 2025 przed startem w regatach powinien przepłynąć samotnie 400 mil po morzu otwartym bez wchodzenia po drodze do portów. Rejs powinien się odbyć na Setce na której żeglarz startuje w SpA 2025, Trasa dowolna. Mapkę i sprawozdanie z rejsu należy zamieścić na blogu.


Petr Rýva popłynie na Alczento

Opublikowany przez w - ·
Numer 16 na liście startowej Setką przez Atlantyk 2025 (SAC 2025) to pan Petr Rýva. Pożegluje na zwycięskim w 21 roku Alczento, życzymy dobrego żeglowania! Przygotowania Alczento możecie obserwować na blogu https://navlnach.com/sekce/setka. Powodzenia!


Jak używać płetw rufowych na Setce

Opublikowany przez w - ·

Krótko i praktycznie na blogu  https://setkaatlantyk.blogspot.com/


Falka coraz gładsza

Opublikowany przez w - ·
Zajrzyjmy jak przebiega budowa Falki. Rajmund Balcerek ma na liście startowej SpA 2025 numer 12. Łódkę buduje solidnie i starannie. Z humorem opisuje swoje doświadczenia https://setkahorhe.blogspot.com/   . Powstaje mocna i bezpieczna Setka.


Ważne

Opublikowany przez w - ·
Do uczestników Setką przez Atlantyk 2025.
Specyficzna konstrukcja blogów powoduje, że odnajdywanie tematów jest niekomfortowe. Starałem się to ułatwić. Na stronie http://www.maderski.pl/ umieściłem linki do wybranych tematów na "Blogu konstruktora". Teksty pod numerami  5 i 7  to integralny element bezpieczeństwa w Setka Atlantic Challenge.  Inne tematy też przekazują wiele doświadczeń.


Poprawcie. To się może urwać.

Opublikowany przez w - ·

       Na masztach kilku aktualnie budowanych Setek zamiast okuć przewidzianych w dokumentacji zamontowano dobrze na śródlądziu znane typowe okucie do którego mocujemy sztag i wanty. Ten typ okucia od wielu lat spisuje się dobrze na łódkach żeglujących na jeziorach. Warunki takiego żeglowania są łagodniejsze niż na morzu. Takielunek poddawany jest mniejszym obciążeniom. Zdecydowanie odradzam użycie tego okucia jeżeli jacht ma płynąć na morze lub ocean. Oderwanie sztagu od masztu na środku oceanu nie jest tym czego chcielibyśmy doświadczyć.
        Sztag, lub dwa sztagi mocowane są do relatywnie długich płaskowników połączonych krótkim spawem z blachą  przynitowaną do masztu. Kształt płaskowników i ten spaw są słabym miejscem. Spaw jest zbyt krótki. Połączenie sztagu z masztem jest zbyt słabe.

      Co mają zrobić ci którzy już takie okucie zamontowali? Naprawa jest bardzo prosta. Śrubę przechodzącą przez maszt trzeba zamienić na dłuższą M10. Pod mocowania want należy założyć płaskowniki do mocowania sztagu lub sztagów takie jakie są pokazane w dokumentacji. Tu na rysunku zostały zaznaczone kolorem czerwonym. I to koniec. Okucie jest gotowe i mocne. Nie trzeba zakładać drugiej śruby przechodzącej przez maszt jak w oryginalnym rysunku. Nity łączące blachę z masztem zastąpią ją i przeniosą część obciążeń.


Nowy zawodnik i nowa szansa

Opublikowany przez w - ·

Pan Jakub Toruński zgłosił swój udział w Setką przez Atlantyk 2025. Piętnastka na liście startowej. "Scorch" jest już pomalowany. Trójkolorowy kadłub wyglada bardzo dobrze. Możecie zobaczyć go na blogu https://setkascorch.pl/ . Są już relingi i handrelingi, jest maszt. Trwa zabudowa wnętrza. Łódka robi wrażenie solidnie i starannie wykonanej. Niech odpłaci się na oceanie. Powodzenia!
W regatach nie będzie mógł wziąć udziału p. Miłosz Jachacy, nr 3 na liście startowej. To może być szansa dla kogoś kto chciałby startować ale obawia się, że nie zdąży. Mocno zaawansowana budowa "Infinity" jest do przejęcia.


Andrzej Grodzicki i Asia G

Opublikowany przez w - ·
Pan Andrzej Grodzicki jest czternastym na liście startowej regat Setką przez Atlantyk 2025. Miejsce trzynaste zostawiamy puste. Andrzej Grodzicki płynie na Setce Asia G. Kadłub, już polaminowany i pomalowany jedną warstwą podkładu czeka na odwrócenie. Całą budowę można obserwować na blogu https://setkaasiag.blogspot.com/  .  Warto tam zajrzeć. Powodzenia!


Dalej
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego